Łukasz Malinowski
Podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii przedstawiciel Francji przedstawił informacje dotyczące wdrożenia w 2015 r. nowych wymogów dotyczących zawartości siarki w paliwach żeglugowych. Głównym tematem wystąpienia Francji były konsekwencje wprowadzenia limitu zawartości siarki we wszystkich paliwach żeglugowych, używanych w granicach obszarów kontroli emisji tlenków siarki - SECA (Morze Północne, Morze Bałtyckie i Kanał La Manche), w wysokości 0,1% od 1 stycznia 2015 r.
Na posiedzeniu Rady głoszony został postulat wypracowania sposobu ograniczenia negatywnego wpływu tych działań na konkurencyjność transportu morskiego. Polska podziela obawy Francji i popiera konieczność wypracowania na forum UE działań zmierzających do złagodzenia negatywnych skutków przepisów dotyczących zawartości siarki w paliwach żeglugowych.
Dyrektywa, która weszła w życie 18 grudnia, opiera się na normach opracowanych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Doprowadzić ma ona do stopniowej redukcji maksymalnej zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc. do stycznia 2020 r. W przypadku niektórych bardzo wrażliwych ekosystemów, takich jak Morze Bałtyckie i Morze Północne wraz z kanałem La Manche, maksymalne zawartości siarki mają zostać obniżone do 0,1 proc. w 2015 r.